Online SERVICES

Energie­verge­lijkers

helpen mensen door de crisis

Voor heel veel Nederlanders en Belgen was 2022 financieel zeer onzeker. Vanwege de torenhoge inflatie en energieprijzen zochten mensen naar allerlei manieren om te besparen. De Online Services van DPG Media, zoals Independer en Mijn Energie, hielpen daarbij en beleefden een in alle opzichten ongelooflijk jaar, dat in België werd afgesloten met de overname van Wikipower.

Toen Rusland op 24 februari 2022 buurland Oekraïne binnenviel en er oorlog was in Europa, brak een periode van grote onzekerheid aan. De enorme Europese afhankelijkheid van Russisch gas zorgde voor de grote angst dat energie schaarser en daarmee veel duurder zou worden.

Die vrees kwam volledig uit en de energiecrisis was een feit. Iedereen die dit leest, heeft er het afgelopen jaar mee te maken gehad. De prijzen voor gas en elektriciteit gingen zodanig door het dak dat Nederlanders en Belgen maandelijks ineens het twee- of drievoudige moesten betalen voor hun energie. “Honderden euro’s extra per maand”, aldus Kenneth Vansina, directeur Online Services België.

Deze prijsexplosie leidde ertoe dat mensen massaal op zoek gingen naar goedkopere (of beter: minder dure) energie. De energievergelijkers draaiden overuren: in Nederland noteerde Independer nooit hogere bezoek­cijfers (23 procent meer dan in 2021), in Vlaanderen werden via Mijn Energie zo’n 3,8 miljoen vergelijkingen gemaakt, ook een absoluut record.

Kenneth Vansina

(35), Director Online Services België

Nederland: de winkel ging dicht

Waar de markt in Vlaanderen openbleef, droogde het aanbod in Nederland volledig op. “Uniek, dit hadden we nooit eerder meegemaakt”, zegt Joris Kerkhof, domeinmanager Energie bij Independer.

Energieleveranciers trokken al het aanbod in. Bestaande klanten werden geconfronteerd met flinke tarief­stijgingen en nieuwe klanten konden eigenlijk nergens meer terecht. “Hierdoor droogde ook het aanbod in onze vergelijker op. Vanaf de zomer keerden enkele leveranciers terug met variabele contracten, waarbij de prijzen per maand veranderen. Zo was er gelukkig weer wat aanbod voor klanten met een ‘reëlere’ prijs.”

Dat energie het gesprek van de dag was, gaf Independer wel de kans om de expertrol op energiegebied verder te versterken. “Via kranten, radio en televisie hebben we veel consumenten bereikt met informatie over de energiemarkt, de tarieven en de opties die je hebt als klant. Toen de Nederlandse overheid op Prinsjesdag een prijsplafond voor energie bekendmaakte, waren wij enkele dagen later de eerste vergelijker met een mooie tool waarbij je als klant direct kunt zien welk effect het prijsplafond heeft op jouw voorschotbedrag.”

Joris Kerkhof

(38), Domeinmanager Energie Independer

Vlaanderen: ecosysteem rond energie

De situatie aan beide zijden van de grens was compleet verschillend. In Vlaanderen bleef er wel aanbod, maar was het (vanwege verschillen in vergelijkingsmethodes) zeer moeilijk voor de consument om correct te kunnen vergelijken.

Gedwongen door de nieuwe situatie zette Mijn Energie een koerswijziging in: de energievergelijker ging in de loop van het jaar ook zonnepanelen verkopen, omdat daar ineens veel vraag naar was. De voorraad van vijfhonderd installaties, met gegarandeerde plaatsing in 2022, was binnen een maand uitverkocht. Dit jaar komen daar nog enkele duizenden installaties bij.

“We gaan in 2023 bouwen aan een ecosysteem rond energie door duurzame oplossingen in de markt te zetten, zoals zonnepanelen, isolatiemogelijkheden, batterijen en laadpalen”, legt Kenneth Vansina uit. “Daarmee worden we naast vergelijker ook een soort serviceprovider voor alles wat te maken heeft met energie en besparen op energie. Zo kunnen we nog meer betekenen voor onze klanten.”

“Met de overname van Wikipower krijgen we een unieke positie in België”

Overname van Wikipower

Mijn Energie wil in Vlaanderen ook meer gaan inzetten op het organiseren van groepsaankopen energie. Klanten kunnen hiervoor inschrijven, waarna energieleveranciers via een veiling met een aanbod komen voor deze hele groep. Dit zal leiden tot een scherpere prijs voor de consument.

Met het oog hierop nam DPG Media helemaal aan het einde van het afgelopen jaar, op 30 december 2022, het Waalse bedrijf Wikipower over. “Wikipower is al twaalf jaar groot in het organiseren van groepsaankopen energie, vooral in Franstalig België”, vertelt Vansina. “Door deze overname krijgen wij toegang tot hun platform en knowhow, wat helpt bij onze ambitie om ook in Vlaanderen een belangrijke marktspeler te worden op het gebied van groepsaankopen energie. Dit willen we bereiken door gebruik te maken van onze eigen sterke merken, bestaande partnerships en samenwerkingen op te starten met provincies en steden.”

Wikipower is de grootste speler in het online vergelijken van energie in Wallonië. Bij het in Luik gevestigde bedrijf werken 35 mensen. “Door hun Comparateur-Energie.be te bundelen met Mon-Energie.be versterken we onze rol, niet alleen in Vlaanderen maar in heel België”, aldus Vansina. “Wikipower is ook sterk in het telefonisch begeleiden van consumenten tijdens het switchen. Die opgedane callcenter-kennis willen wij nu in Vlaanderen gebruiken en inzetten bij Mijn Energie en andere Online Services-merken.”

In 2023 profiteren

De consument vindt inmiddels, in 2023, meer en meer de weg terug naar de online energievergelijkers. Het memorabele jaar 2022 kan daarmee de prullenbak in. “Het liefst helpen we klanten met een goed advies, maar als er geen aanbod is, dan komt de klant in een lege winkel”, zegt Joris Kerkhof van Independer tot besluit. “Ik ben er trots op dat we toch het geloof en het enthousiasme blijven houden om van energie een succes te maken. Vóór de energiecrisis hebben we twee fantastische jaren van groei meegemaakt. Komt de markt weer terug, dan gaan we zeker profiteren van deze basis en de autoriteit die we inmiddels zijn geworden op het gebied van energie.”