AUDIO & VIDEO

The Way Out

Code van Coppens (The Way Out) is een voorbeeld van een internationale hit van VTM. Het escaperoom-programma rond de broers Mathias en Staf Coppens is sinds 2019 op tv in Vlaanderen en beleefde afgelopen jaar zijn uiterst succesvolle vierde seizoen. Het format is inmiddels verkocht aan en al enkele seizoenen te zien in Nederland, Wallonië en Denemarken. Daarnaast is het programma in het hele Midden-Oosten te zien, een versie die is opgenomen in de originele escaperoom in België.

VTM introduceerde ook in 2022 succesvolle nieuwe en verrassende programma’s. Hoe wordt een tv-programma bedacht en ontwikkeld, en wanneer gaat het als format internationaal?

E

en familie krijgt een half uur de tijd om 100.000 euro te winnen die is verstopt in hun eigen huis (Wie zoekt die Wint). Jonge koppels knappen een bouwval op en aan het einde van de serie wint één stel het huis (Huis Gemaakt). Twee duo’s nemen het tegen elkaar op om zo snel mogelijk te ontsnappen uit een escaperoom (Code van Coppens).

Drie op het oog simpele ideeën, drie gouden formats van programma’s die in 2022 te zien waren bij VTM. Zo snel als een idee kan ontstaan, zo lang kan het duren voordat het in een format is verwerkt dat goed genoeg is voor televisie. De ene keer lukt dat in een aantal maanden, de andere keer duurt het ontwikkelen van een tv-format meer dan een jaar.

Leen Lombaert

(45), Hoofd Factual DPG Media

PIT, VTM en Be-Entertainment

Met PIT als intern productiehuis, VTM als tv-zender en Be-Entertainment als formatdistributeur heeft DPG Media de hele keten in eigen huis. Het ideale scenario: PIT bedenkt en maakt een programma, VTM zendt het succesvol uit en Be-Entertainment verkoopt het aan het buitenland. VTM werkt daarnaast samen met externe productiehuizen die hun ideeën pitchen bij de zender. Ook hieruit ontstaan nieuwe programma’s.

Als een idee of pitch enthousiasme oproept bij creatief directeur Davy Parmentier en zijn collega’s, wordt het voorgelegd aan de channel­managers van VTM. Raakt iedereen ‘verliefd’ op het idee, dan plaatst de zender een bestelling bij het productiehuis of maakt VTM een ontwikkelingsbudget vrij om samen met de producent aan de slag te gaan.

“In die ontwikkelingsfase gaan we op zoek naar de zogenaamde must-see”, vertelt hoofd Factual Leen Lombaert. “Wat hebben we nodig om ervoor te zorgen dat een programma de volgende dag hét gespreksonderwerp is bij de koffieautomaat? Ook denken we na over de beats per aflevering, de spannende momenten waarop je het geluid van de tv luider wilt zetten. Bijvoorbeeld een bewust ingebouwde plottwist via een game of ronde, een eliminatie of de deelname van een bekend gezicht. En we gaan na hoe we het programma multimediaal kunnen maken, zoals met een second screen-applicatie, een shortie (korte video) op VTM GO of een samenwerking met Qmusic of HLN.”

Gepke Nederlof

(42), Managing Director Be-Entertainment

De beste formats

Staat de structuur eenmaal, dan kan de producent verder en denkt VTM actief mee, zodat de uitwerking conceptueel klopt en past bij de zender. Ook Be-Entertainment haakt aan. “Om te bepalen of we het idee zodanig kunnen formatteren dat het ook internationaal verkoopbaar is”, zegt managing director Gepke Nederlof. “De beste formats zijn niet afhankelijk van het talent van de lokale makers, maar kunnen bij wijze van spreken door iedereen in de wereld worden gemaakt. Daarom is het zo belangrijk om een fullproof structuur uit te leggen. Is het format strak en ijzersterk en het idee opvallend of zelfs uniek, dan is de kans op internationaal succes vele malen groter. Hoe beter geformatteerd, hoe makkelijker te verkopen.”

Als Nederlandse valt Nederlof op dat het maken van programma’s in Vlaanderen zo zorgvuldig gebeurt. “Met liefde voor het programma en vakmanschap. Waar makers echt nog een extra stap zetten en zich afvragen: zijn we er al of kan het nóg beter? Elk detail wordt onder de loep genomen. Die werkwijze levert meer kwaliteit op.”

Veel voldoening

Sommige programma’s, zoals spelshows, worden vooraf getest door middel van een pilotaflevering. Ook als een programma eenmaal op tv is, wordt het zeer kritisch bekeken. Lombaert: “Al is het een groot succes, wij zullen niet tevreden zijn als er nog haken en ogen aan zitten. Zo zijn we aan de slag gegaan met Huis Gemaakt, waarvan het tweede seizoen in 2022 te zien was op VTM. We gingen van twaalf naar twintig afleveringen, inclusief een finaleweek die zeer goed heeft gescoord. Dat geeft ontzettend veel voldoening.”

Per jaar zijn zes à zeven titels geschikt genoeg om naar de internationale markt te brengen. VTM maakt jaarlijks nog veel meer nieuwe programma’s, wat Be-Entertainment in staat stelt om de krenten uit de pap te halen. Nederlof: “Het is voor ons een luxe dat VTM het aandurft om zoveel nieuwe programma’s te maken in een jaar.” Lombaert: “Elke keer weer willen we verrassen met ons uitzendschema. Geen seizoen is copy-paste.”