MAGAZINES

K

met een missie

In het jaar waarin weekblad Donald Duck 70 jaar bestond, breidde DPG Media het kidscluster verder uit met de overname van Kidsweek en Samsam. Daarmee is er nu een compleet portfolio aan tijdschriften waarmee het kidscluster de absolute nummer één op de kidsmarkt is. Goed voor kinderen die graag lezen én handig voor adverteerders.

Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat en sinds 1 december 2022 ook Kidsweek en Samsam: het kidscluster van DPG Media is een mooie mix van entertainment, educatie en nieuws. Kidsweek, de weekkrant voor kinderen, verschijnt elke donderdag in Nederland en dat al sinds 2003. Samsam is nog een stuk ouder: dit journalistiek-educatieve tijdschrift, waarin kinderen uit de hele wereld aan het woord komen, bestaat al sinds 1975. Beide merken zijn een begrip onder leerlingen en leerkrachten in het primair onderwijs, waarvoor ook lesmethodes zijn ontwikkeld.

“Vanwege het journalistieke karakter passen Kidsweek en Samsam perfect bij DPG Media”, zegt Sanne Linssen, managing director Flow & Kids. “Deze merken zijn een logische toevoeging aan ons portfolio, gezien de sterke onderlinge verbinding tussen de kidstitels: we richten ons op dezelfde doelgroep en delen dezelfde missie.”

Sanne Linssen

(32), managing director Flow & Kids

Nummer één

Mede dankzij de overname van Kidsweek en Samsam is DPG Media de absolute nummer één op de kidsmarkt. Linssen: “Samen bereiken we maar liefst bijna de helft van de kinderen in Nederland, ruim 400.000. Thuis én op school. We zijn trots dat we zo’n grote groep kinderen tussen 7 en 12 jaar op een veilige, toegankelijke en verantwoorde manier informeren, inspireren en entertainen.”

Daarmee spelen de kidsmedia een belangrijke rol in de ontwikkeling van de generaties van de toekomst. “Een rol die onze redacties met veel passie vervullen”, vertelt Linssen. “Met deze samenwerking willen we alle kinderen de best mogelijke content bieden. Want lezen is niet alleen belangrijk, maar ook gewoon erg leuk. Wekelijks lezen honderdduizenden kinderen onze bladen. Dat moeten er nog veel meer worden.”

De kidstitels steken veel van elkaar op. Zo zijn Kidsweek en Samsam sterk verankerd op scholen, wat ook voor Donald Duck, Tina en Zo Zit Dat interessant kan zijn. Deze titels zijn op hun beurt erg goed in entertainment en daar kunnen de journalistieke aanwinsten weer hun voordeel mee doen. “De komende jaren zullen de merken elkaar steeds verder aanvullen en versterken om zo hun maatschappelijke missie nog meer te kunnen uitdragen.”

70 jaar Donald Duck

Weekblad Donald Duck stond in 2022 feestelijk stil bij het 70-jarig bestaan in Nederland. Onder meer met tentoonstellingen, jubileumboeken, speciale pockets en nieuwe producten, zoals de introductie van de Donald Duck- voorleesboeken.

“Ook al zijn het pittige tijden voor printmagazines, we kunnen terugkijken op een succesvol jaar”, zegt hoofdredacteur Ferdi Felderhof. “De printoplage schommelt tussen 180.000 en 200.000 en daarmee zijn we nog altijd een van de grootste tijdschriften van Nederland. Donald Duck is een blad dat door meerdere generaties wordt gelezen en een traditie is geworden. Daar zijn we trots op.”

Dramatisch leesniveau

Die missie is het bevorderen van leestijd én leesplezier onder basisschoolkinderen. Nederland presteert dramatisch op leesniveau, maar liefst zestien landen doen het beter in Europa. Een vrij beschamende en zeker zorgelijke situatie voor een van de meest welvarende landen ter wereld. Uit ander onderzoek blijkt dat kinderen die niet goed leren lezen, daar in hun latere leven veel last van hebben. Hun woordenschat blijft achter, ze zijn minder goed geïnformeerd en daarmee eerder te beïnvloeden door nepnieuws en complottheorieën.

De kidstitels zorgen ervoor dat kinderen in ieder geval nog print lezen. Kinderen doen dat met plezier en daar gaan ze onbewust al beter van lezen. Ze verbreden hun woordenschat en steken er vaak nog iets van op ook.