SERVICE- journalistiek:

nieuws dat je
kunt gebruiken

In een jaar waarin mensen meer dan ooit op zoek waren naar een helpende hand, kwam de servicejournalistiek van DPG Media als geroepen. Die enorme behoefte aan gidsing en verdieping vertaalde zich in België in niet voor mogelijk gehouden groeicijfers. Hoe werd deze vorm van journalistiek zo’n succes?

Justin Mol

(33), hoofd verticals & gidsing DPG Media België tot januari 2023, nu Lead product manager Freemium

“D

e ontdekking van het jaar”, noemt Justin Mol de stormachtige ontwikkeling van de service­journalistiek in 2022 in België. Nu is hij niet geheel onpartijdig: als hoofd Verticals & Gidsing stuurde Mol het afgelopen jaar een team van coördinatoren en redacteuren­ aan die de Belgische titels van DPG Media, en dan vooral Het Laatste Nieuws, dagelijks voorzien van serviceverhalen. Maar werp één blik op de cijfers en je kunt hem onmogelijk ongelijk geven.

Het digitale bereik van servicejournalistiek in België groeide van 9 miljoen pageviews per maand in 2021 naar 23 miljoen in 2022: bijna een verdrievoudiging. Van alle bezoekers die afgelopen jaar een betaald abonnement namen op Het Laatste Nieuws, deed 1 op de 5 dat na het lezen van een servicejournalistiek verhaal; een conversiegraad van 20 procent.

HLN.be, waar de servicejournalistieke verhalen op verschijnen, heeft een dagelijks digitaal bereik van meer dan 2,2 miljoen bezoekers.

Lezers op weg helpen

“Servicejournalistiek richt zich op nieuws dat je kunt gebruiken”, legt Mol uit. “Vaak als opvolging van het actuele nieuws. Worden er bijvoorbeeld nieuwe inflatiecijfers bekendgemaakt, dan stellen wij de vraag: waar ga ik dat als consument het eerst voelen? We willen gidsend zijn en onze lezers op weg helpen; zij moeten er iets aan hebben en er vervolgens zelf mee aan de slag kunnen. Daar geven we een exclusief karakter aan door samen te werken met experten uit het veld die veel weten van een bepaald vakgebied. We zoeken uit hoe iets in elkaar zit, wat het kost en welke afwegingen je als consument kunt maken. Het is een andere manier om nieuws te benaderen.”

Er wordt gewerkt met verschillende service­domeinen, ook wel verticals genoemd omdat ze naast het nieuws bestaan, zoals geld, eten en mobiliteit. Mol: “De basisrol van een nieuws­medium is mensen op de hoogte brengen van het laatste nieuws. Onze lezers verwachten nog meer en hebben persoonlijke redenen om naar ons toe te komen. Omdat ze zichzelf iets willen bijleren bijvoorbeeld, of omdat ze op zoek zijn naar heel concrete informatie: ik ga een woning kopen en ik wil weten welke hypotheek ik moet nemen. Die persoonlijke motivatie om nieuws te zoeken, proberen wij op te vangen via servicejournalistiek. Dit bepaalt deels het succes. Hoe persoonlijker wij het nieuws kunnen maken, hoe beter we erin slagen om het bereik en de conversie te vergroten.”

Top 3 meest gelezen onderwerpen in België in 2022

1.

Gezondheidstips, zoals manieren om gewicht te verliezen

2.

Inkijk in de geldzaken van bekende en onbekende Vlamingen

3.

Tips van de autokenner om elektrisch
te gaan rijden

Meerwaarde voor nieuwsmerken

Zeker in 2022, waarin Belgen massaal op zoek gingen naar manieren om te besparen, bleek de servicejournalistiek van grote meerwaarde te zijn voor de nieuwsmerken. De redacties speelden daarop in door Q&A-sessies te organiseren met energie-experten, waarbij duizenden lezers vragen instuurden. Ook werden digitale tools zoals de Geldwijzer ontwikkeld, die mensen inzicht in hun financiële situatie en bespaaradvies gaven. Mol: “Wij willen als nieuwsmedia mensen sterker in het leven doen staan, en daar draagt onze servicejournalistiek zeker aan bij. Adviezen van onze experten kunnen echt leiden tot honderden euro’s besparing per maand voor een gezin.”

In 2023 is de ambitie om van de servicedomeinen nadrukkelijker digitale bestemmingen te maken. Omdat de homepage van HLN zo overloopt van het nieuws, ‘verdrinken’ verhalen soms. Daarom wordt werk gemaakt van het realiseren van recht­­streeks verkeer naar domeinen als hln.be/geld en hln.be/eten, waar artikelen langer in het zicht kunnen blijven. “Want servicejournalistieke stukken zijn tijdlozer en hebben een langere levensduur dan actueel nieuws. Verhalen over besparen zijn vaak het hele jaar door relevant.”