Online services

Jaarlijkse

eindsprint

van Independer

In de laatste weken van het jaar is het bij vergelijkingswebsite Independer altijd nog meer handen uit de mouwen dan normaal. Het hele bedrijf springt bij om alle klanten van het juiste advies over hun zorgverzekering te voorzien. Ook eind 2021 was het weer raak - en hoe!

Warner Michel (30)

teamleider bij Independer sinds 2019. Daarvoor was hij adviseur schadever-zekeringen.

Ieder jaar vanaf half november kunnen Nederlanders overstappen van zorgverzekering. Het gros van de mensen wacht tot het allerlaatste moment om van zorgpakket te wisselen: vooral tussen kerst en Nieuwjaar oriënteren duizenden bezoekers per uur zich op hun ziektekostenverzekering. Via de website, maar ook telefonisch en via WhatsApp vragen zij Independer om advies. “Op de laatste dag van het jaar piekt de website met ruim 14.000 vergelijkingen per uur”, zegt teamleider Warner Michel.

Kick

Om alle hulpvragen aan te kunnen is veel menskracht nodig. “Het hele bedrijf werkt mee om genoeg capaciteit te hebben. Zelfs mensen van de HR-afdeling en de directie draaien diensten. Iedereen zet zijn schouders eronder. Wij zijn trots op die samenhorigheid. De periode is heel hectisch, maar het geeft een kick als het weer is gelukt.”

Ongeveer zestig mensen beantwoorden in de drukke tijd dagelijks de chat, telefoon en WhatsApp-berichten. Het zijn vooral medewerkers die expert zijn in woon-, reis- of andere verzekeringen. Een vaste kern houdt die laatste periode van het jaar standaard de agenda vrij om te kunnen bijspringen in het ‘zorgseizoen’.

“Zelfs mensen van de

HR-afdeling en de directie draaien diensten”

Tijdsgeest

Het aantal telefonische consulten is de afgelopen jaren flink afgenomen. Dat komt omdat de website de klant steeds gerichter van informatie voorziet. Michel: “Mensen kunnen online heel goed zelf de benodigde informatie vinden. Bovendien past dit bij de tijdsgeest. Als je het zelf makkelijk online kunt regelen, doe je het liever zo.”

De gegevens die Independer van alle denkbare verzekeraars ontvangt, worden op de website overzichtelijk en begrijpelijk vertaald voor klanten. Michel is ervan overtuigd dat consumenten dankzij de vergelijkingssite de beste verzekering voor de beste prijs krijgen. “Wij willen de klant vooral ontzettend goed helpen.”

Ontzorgen

Bovendien ontzorgt Independer de klant bij het overstappen. “Wij regelen het hele plaatje. Soms krijgen klanten nog een kleine korting via ons of ontvangen ze er een ongevallenverzekering bij, want veel mensen weten niet dat gebitsschade door een ongeval in veel gevallen niet onder de basisverzekering valt. Ze betalen in elk geval nooit meer dan wanneer ze een verzekering direct bij de verzekeraar zouden afsluiten.”

Alle hulp betaalt zich uit. Independer krijgt mooie beoordelingen: ‘snel, duidelijk, simpel, overzichtelijk’. Michel: “Mensen zijn zeer tevreden. Zij staan achter de pakketkeuze die zij hebben gemaakt en dat is waarvoor wij het allemaal doen.”

12.769.567

9,2