Magazines

DÉ  EXPERT

in wonen

Nicolette Fox (56)

Hoofdredacteur VTwonen sinds 2018. Daarvoor vervulde ze diverse functies bij Libelle.

Als iets het afgelopen jaar duidelijk is geworden, is het wel hoe belangrijk de eigen woonomgeving is. Het multimediale platform van vtwonen helpt mensen met informatie en inspiratie.

Met print, online, televisie, events, retail, een online community en een aankoopportal is vtwonen het leidende multimediale woonplatform van Nederland en Vlaanderen. Een echt ‘360°-merk’ met uiteenlopende activiteiten.

“Je moet antwoord geven op de vraag van de consument en daar zijn waar de consument het antwoord verwacht te vinden”, zegt Nicolette Fox, hoofdredacteur van vtwonen. “We willen alle mensen die geïnteresseerd zijn in wonen naar ons platform trekken. Het is een one stop shop. Er lag al een grote focus op de digitale groei, maar tijdens de coronacrisis hebben we alles op alles gezet om online in de inspiratie-, informatie- en aankoopbehoefte te kunnen voorzien.”

Enorme Fanbase

Interieurliefhebbers bereikt vtwonen vooral via sociale media (Instagram en Facebook). Mensen die gaan verbouwen of verhuizen worden via SEO naar de online evergreen content geleid, tijdloze content die ook op lange termijn relevant blijft. En mensen die iets willen aanschaffen voor hun huidige woning begeleidt vtwonen rechtstreeks naar de aankoop.

Niet voor niets beschikt het merk over een enorme fanbase op sociale media: meer dan 870.000 volgers op Instagram, ruim 350.000 op Facebook en op Pinterest is vtwonen nummer 1. De technische mogelijkheid om deze grote community op het eigen platform bijeen te brengen, wordt dit jaar gecreëerd. Met user generated content, reactiemogelijkheid en vraag-en-antwoordrubrieken.

Alle kanalen vullen elkaar aan, aldus Nicolette Fox. “De vtwonen&designbeurs kon afgelopen jaar opnieuw niet doorgaan zoals we gewend waren. Digitale elementen die we succesvol als alternatief hebben ontwikkeld, zullen we blijven aanbieden naast het fysieke event. En ons tv-programma Weer verliefd op je huis helpt enorm om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Hiermee kunnen we onze expertrol uitstekend invullen.”

Verder ging vtwonen een heel interessante samenwerking aan met Bol.com als grootste aanbieder van woonartikelen. Men werkte al samen met Fonq en dat bleek prima naast elkaar te kunnen bestaan. Onderdeel van het partnerschap met Bol.com was een zoektocht naar nieuw stylingtalent. Het bijbehorende tv-format leverde niet het verhoopte resultaat op, maar de samenwerking krijgt zeker een vervolg.

van het aantal abonnees op de specials TUIN & DIY

Online cursusplatform

De contentsamenwerking met nieuwsmerken binnen DPG Media (in Nederland met AD en de regionale titels, in België met HLN) versterkt de expertrol van vtwonen, met dank aan de videoserie De Stijl van Eva en rubrieken als Vraag het vtwonen. Dit vergroot zowel het bereik als de branding. Ook het online cursusplatform vtwonen college met betaalde content bewees veel potentie te hebben. “We zien veel kansen op dit gebied.”

In 2021 is ook vttv gelanceerd, het online videokanaal met korte Do It Yourself-filmpjes en stylingtips. “Video staat bij ons nog in de kinderschoenen. We kunnen hier nog groeien met bijvoorbeeld slimme make-overs en inspirerende home tours.”