1971

groeien
 door

eigenzinnig te zijn

Lange artikelen over politiek, wetenschap en cultuur, een voorkeur voor broadsheet en hoge, haast literaire ambities. Hoe de Deense weekkrant Weekendavisen alles anders doet en tóch een succes is.

Weekendavisen is een eigenzinnige verschijning in het Deense medialandschap. De krant, die een paar maanden geleden zijn vijftigste verjaardag vierde, komt één keer per week uit en focust sterk op lange artikelen over politiek, wetenschap, literatuur en cultuur. Waar andere titels concurreren op snelheid, primeurs of kliks, wil Weekendavisen vooral degelijk onderbouwde, mooi vormgegeven en goed geschreven stukken die abonnees ook nog eens helemaal uitlezen. Niet zomaar een krant dus die je ’s ochtends snel aan de ontbijttafel scant.

Wat Weekendavisen onderscheidt, is dat medewerkers grote vrijheid hebben in de keuze van onderwerpen én genres. De krant biedt een podium aan zowel essays en persoonlijke verhalen als analyses en onderzoeks­journalistiek. Er is wel één belangrijke vereiste: de krant heeft hoge, haast literaire ambities voor de geleverde teksten. “Onze journalisten moeten heel, heel goed kunnen schrijven”, aldus hoofdredacteur Martin Krasnik.

Martin Krasnik

hoofdredacteur Weekendavisen sinds 2017, waar hij sinds 1995 voor werkt. In Dene­marken ook bekend als TV-INTERVIEWEr.

De oplage steeg met 6.000 naar bijna 47.000

Weekendavisen kwam in 1971 voort uit de krant Berlingske (opgericht in 1749). De initiatiefnemers van de wekelijkse krant vonden inspiratie in Engelstalige weekbladen als The Economist en Newsweek. De lezers komen tegenwoordig van alle kanten van het politieke spectrum. “We zijn vooral cultureel conservatief”, zegt Krasnik. “Cultuur, kennis en geschiedenis, dat zijn de dingen die wij en onze lezers belangrijk vinden.”

Lang had Weekendavisen met haar concept het rijk alleen, maar inmiddels hebben veel dagbladen hun focus naar de zaterdagkrant verlegd. Krasnik: “Ze richten zich op onze voornaamste doelgroep: hoogopgeleiden die breed geïnteresseerd zijn en van lezen houden. Wij kunnen ons daarom niet veroorloven om achterover te leunen.”

“Cultuur, kennis en geschiedenis, dat zijn de dingen die wij en onze lezers belangrijk vinden”

Sinds Krasnik vijf jaar geleden hoofdredacteur werd, behandelt Weekendavisen meer actuele onderwerpen. Ook kreeg de krant een make-over, waarop het in 2021 de titel ‘best vormgegeven krant’ kreeg van The Society for News Design. Beide innovaties, in combinatie met de vertrouwde topjournalistiek, loonden: de oplage steeg met 6.000 naar bijna 47.000.

In de keuze voor het nieuwe ontwerp bleek de krant ook eigenzinnig. Waar veel kranten overgingen op tabloidformaat, ging de cultuurbijlage van Weekendavisen juist naar het grotere, ouderwetse broadsheet. “De bedrijfsleiding vroeg: wil je dit echt? Wij wisten het zeker. Het is gewoon veel beter voor vorm en inhoud”, aldus Krasnik.

Kleine revolutie

De uitdaging voor Weekendavisen is nu om lezers ook online aan zich te binden, zonder het succesvolle recept van diepgravende journalistiek op te geven. Een vijfde van de abonnees leest de krant alleen digitaal. Onder hen veel studenten. Die moeten volgens Krasnik voortdurend worden gelokt om terug te keren naar de app en de website. Daarom plaatst het weekblad binnenkort dagelijks een commentaar online.

Ook verschijnen recensies al voordat ze in de papieren krant zijn verschenen - een kleine revolutie. “Met een krant ga je er echt even een half uur of een uur voor zitten, maar onze digitale lezers komen en gaan weer. Dat betekent dat je steeds weer iets moet bieden, anders rennen ze op een gegeven moment weg. Voor hen moeten we er elke dag zijn, zonder ons bekende recept te verliezen.”