Ad Manager

simpel en snel, met betere campagneresultaten

In vijf jaar groeide de digitale advertentie-omzet van DPG Media met 250% naar 207 miljoen euro. Deze groei kwam mede tot stand dankzij het eigen onafhankelijke netwerk van DPG Media: een goed werkend systeem dat adverteerders een vertrouwde omgeving van kwaliteitsjournalistiek biedt. In juni 2023 werd het sluitstuk geïntroduceerd: de selfservicetool Ad Manager.

Merel Gianotten

(50), Director Sales Development

Zeventig adverteerders maken al gebruik van de selfservicetool Ad Manager: een nieuwe manier van inkopen. “Met de lancering geven we de adverteerder het voordeel van het gebruik van selfservicetechnologie en data voor inkoop, maar zonder de complexe keten die ze gewend zijn via de bestaande inkoopplatforms. Daardoor worden de mediawaarde en de campagneresultaten voor adverteerders enorm verbeterd”, zegt Merel Gianotten, Director Sales Development DPG Media België en Nederland. “Daarnaast kunnen adverteerders nu en in de toekomst gebruik blijven maken van uitgebreide targetingopties op al onze sites en apps, omdat wij geen third party cookies gebruiken. Dit is belangrijk, omdat de cookies dit jaar zullen verdwijnen.”

Volledige controle

Adverteerders hebben volledige controle over advertentiecampagnes. “Het lanceren van een campagne werkt 30% sneller dan vergelijkbare platforms en bovendien zijn de resultaten beter. Concreet blijkt uit testen dat de kosten tot 43% lager zijn in vergelijking met inkoop via de bestaande platforms.”

Via Ad Manager krijgen adverteerders ook de mogelijkheid om Seamless Ads in te kopen. Dit zijn advertenties die goed passen in de look-and-feel van de sites en apps, en tegelijkertijd duidelijk onderscheid maken tussen redactie en commercie. Deze advertenties worden door gebruikers als minder storend ervaren en daardoor zijn de resultaten voor adverteerders een stuk beter. De advertenties zijn moeiteloos en snel te ontwerpen met behulp van de ingebouwde designstudio.

​​​​​​​Helft advertentie-euro wordt opgeslokt

Het merendeel van de verkochte digitale media wordt verhandeld via realtimeveilingen. In dit proces bieden adverteerders via inkoopplatforms op de mediaruimte van bijvoorbeeld DPG Media. Dit soort inkoopplatforms worden geleverd door technologiebedrijven als Microsoft, Amazon en Google. Deze wereldwijde markt is echter zo complex en verdeeld, dat er een ondoorzichtige, dure keten is ontstaan waardoor tot wel de helft van de media-euro door technologie- en databedrijven wordt opgeslokt.

Meerdere voordelen

Ad Manager biedt meerdere voordelen in vergelijking met het aanbod van gevestigde platforms. Als eerste is er direct toegang tot de digitale advertentieruimte van de merken van DPG Media en overige aangesloten partners, zoals RTL Nederland, Talpa en Immoweb. Bovendien kunnen adverteerders gebruikmaken van goede advertentieformats en targetingmogelijkheden. “Het werkt allemaal simpel en snel.”

Dat ingekochte advertenties altijd tussen de kwaliteitscontent van DPG Media-merken staan, vindt Gianotten een belangrijk element. “Dat is een onderscheidend element ten opzichte van bijvoorbeeld de sociale media. Onze lezers en gebruikers van sites en apps hebben behoefte aan betrouwbare informatie. Met onze redactionele content voorzien we daarin. Adverteerders zijn op zoek naar zogenaamde brand safe­-omgevingen om te adverteren en dat kunnen wij hen garanderen.”

Decathlon boekte goede resultaten

Tweeënhalf jaar geleden begon DPG Media met het testen van het nieuwe systeem. Dat deed het bedrijf samen met zes early adopters, waaronder Decathlon. De sportretailer boekte goede resultaten met een campagne gericht op de verkoop van rugzakken. De kosten voor het binnenhalen van een potentiële klant die op een advertentie klikte, lagen vijf keer lager in vergelijking met andere platforms. En de kosten per verkocht paar schoenen of rugzak zelfs zesmaal. Gianotten: “Door het gebruik van Ad Manager heeft Decathlon een ongeëvenaard resultaat kunnen behalen bij DPG Media.”

Ad Manager is een ideale manier om zelf aan de slag te gaan als adverteerder, maar het blijft nog steeds mogelijk om via een accountmanager advertenties in te kopen, legt ze uit. “Het is vooral bedoeld voor merken die via een selfserviceplatform media willen inkopen en zelf optimaliseren. Ze behouden dus het gemak, maar winnen aan effectiviteit, betrouwbaarheid en snelheid.”

Gianotten zegt trots te zijn op de manier waarop de afdelingen samenwerken aan het platform. “Er waren veel teams bij betrokken, zoals mensen van Product, Sales, Data en ICT, en dan is het mooi dat we aan zo’n mooi resultaat konden bijdragen. Innovatie is toch altijd spannend, maar iedereen heeft hier keihard aan gewerkt met een duidelijk doel voor ogen: een platform voor adverteerders dat snel, gemakkelijk en effectief is. En met resultaat, want onze omzetdoelstelling voor 2023 is ruimschoots behaald.”