audio & video

Wim Jansen, DPG media advertising België

“Alles in huis

Om de strijd te winnen”

Wim Jansen ging in september 2023 aan de slag als Chief Commercial Officer van DPG Media Advertising België.

Aan ambitie ontbreekt het niet bij hem, want Jansen (52) wil graag een gouden AMMA Award winnen.

Niet als fraaie decoratie in een prijzenkast, maar als erkenning voor het talent waarmee DPG Media zich naar eigen zeggen mag omringen. “De sterke media­merken, de passie van de mensen die hier werken en de langetermijnstrategie van een familiebedrijf hebben mij overtuigd om de uitdaging binnen DPG Media aan te gaan.”

Jansen is niet vies van een uitdaging meer of minder. “De media­sector is in constante verandering en ik houd ervan om samen met mijn team, de mediabureaus en de adverteerders de omslag te maken naar digitale succesformules.” In zijn receptenboek heten de ingrediënten client centricity, simplicity en proof. “De focus moet liggen op onze klanten die we frictieloos bedienen en foutloos aantonen wat het effect van hun campagnes is.”

Dat hij daarbij moet opboksen tegen grote internationale spelers die de naam Google of Amazon dragen, maakt hem niet nerveus. “We hebben én alle mediaplatformen in huis én we zijn actief in het noorden en zuiden van het land, wat ons schaal oplevert”, legt hij uit. “We maken het verschil met lokale content en wat ons echt onderscheidt van internationale spelers is het menselijk contact dat we met het hele ecosysteem leggen."

Wim Jansen

“We maken het verschil met lokale content en menselijk contact”

Vanuit zijn salesfunctie denkt Jansen graag breed mee binnen het bedrijf. “We zijn allemaal mediamakers en onze content moet een groot publiek blijven aantrekken. Jong, oud, conser­vatieve én hightech mediagebruikers, we willen iedereen aan boord houden om onze adverteerders optimaal te kunnen bedienen.” En die adverteerder moet volgens de CCO ook innoveren. “Samen met onze commerciële partners gaan we advertentie-oplossingen ontwikkelen die beter aansluiten op het veranderende lees-, luister- en kijkgedrag van de consument.”

Als manager wil hij zich als een coach opstellen en met zijn team streeft hij een gedragen visie en strategie na, waarbij open communicatie het bindmiddel is. “Er ligt heel veel werk op de plank, maar ik geloof dat we als sterke, lokale media het verschil kunnen maken met onze content, onze teams en onze kwalitatieve advertentie-oplossingen in zowel het noorden als het zuiden van het land.”

Hoe werd Lindsay benoemd tot hoofdredacteur?

Bij de benoeming van een nieuwe hoofdredacteur is de redactie van NU.nl intensief betrokken. Nadat Gert-Jaap Hoekman zijn overstap bekend maakte naar NOS Sport, gingen redactieraad en directie in gesprek over het profiel van de nieuwe hoofdredacteur. De redactieraad inventariseerde via een enquête aan welke capaciteiten een kandidaat moest voldoen. De wensen van de directie sloten daar vrijwel naadloos op aan. Binnen enkele weken leidde dat tot een vacaturetekst en een wervende videoclip, die door de redactie van NU.nl werden gemaakt. Van meet af aan stond vast: het moest een open procedure worden, dus zowel intern als extern konden mensen solliciteren.

Vervolgens werd een selectiecommissie gevormd van vier leden: twee redacteuren en twee directeuren. Hun opdracht: op basis van unanimiteit een voordracht doen aan de bedrijfstop. Uit gesprekken met zeven kandidaten kwam Lindsay Mossink uiteindelijk als favoriet naar voren, gegeven haar ervaring met onlinenieuws, haar leiderschap en haar uitgesproken vernieuwingsplannen met NU.nl. De redacteuren in de commissie vonden tevens dat Lindsay het vermogen heeft om “binnen een groot bedrijf als DPG Media het belang van NU.nl voorop te stellen, ze durft met haar vuist op tafel te slaan”.