magazines & SIM

in niche

Koen Crijns

(44), adjunct-directeur Special Interest Media

De zogeheten Special Interest Media (SIM)-merken Tweakers, AutoWeek, vtwonen, De Ondernemer en Ouders van Nu, maken dagelijks unieke verhalen in een specifiek interessegebied. Hoe zijn deze nichemerken succesvol zonder digitale abonnementen? “Door lezers juist digitaal de verhalen te bieden die perfect bij hun interesse passen en daar dan de juiste passende adverteerders bij te vinden”, vertelt Koen Crijns, adjunct-directeur Special Interest Media. “En dat doet ieder merk op zijn eigen ​​​​​​​manier.”

Ieder SIM-merk is een autoriteit in zijn eigen branche. Ze worden graag gevolgd of gelezen door consumenten die betrokken willen zijn bij de laatste trends of zich oriënteren op bijvoorbeeld een nieuwe auto, laptop of bank. Omdat deze merken zich op zulke specifieke onderwerpen richten, zullen er geen grote groepen abonnees zijn. Crijns: “Daarom zijn we op zoek gegaan naar advertentiemodellen die beter aansluiten, zoals een prijsvergelijker, marktplaats of heel gerichte adverteerders.”

Content, community en conversie

Hoe werkt dat in de praktijk? “Er wordt ingezet op drie pijlers die elkaar versterken, namelijk content, community en conversie”, zegt Crijns. “De redacties - dat wil ik benadrukken - blijven onafhankelijk content maken. Tweakers voert objectieve tests uit in hun testlab, de stylisten van vtwonen geven hun persoonlijke stijladvies en AutoWeek test auto’s volledig onbevooroordeeld. Juist het feit dat gebruikers onze adviezen vertrouwen, maakt dat onze merken zoveel impact maken in hun branches.”

De combinatie van professionele testen en gebruikerservaringen vanuit de community blijkt enorm waardevol. Crijns: “De lezer krijgt de beste content en kan daar zelf via de community aan bijdragen. De adverteerder krijgt de ideale context en een heel specifieke doelgroep om zijn advertentie bij te plaatsen. Een perfecte match voor beiden.”

De lezer kan bij interesse in de advertentie of aanbieding direct bij een adverteerder kopen via de site. “Bij de ene titel ontvangen we commissie via het doorklikken naar een webshop. Bij de ander bieden we eigen producten aan. En soms een combinatie van beide. Ieder merk doet dit op zijn eigen, unieke manier.”

vtwonen shop

Als hét merk in wonen en inrichting, helpt vtwonen mensen met inspiratie en informatie. Met het vtwonen-’stempel’ op producten weet men dat het aan de smaak en stijl van het merk voldoet. Naast een magazine, televisieprogramma en een woonbeurs vol inspiratie heeft vtwonen ook een webshop. Momenteel is dat nog in samenwerking met een grote online winkelier. Eind 2024 volgt een eigen marktplaats: vanaf dan runt vtwonen een eigen shop met een nog groter aanbod woonproducten. De inkoop, voorraad en verdere afhandeling wordt door directe toeleveranciers gedaan. Daarnaast biedt vtwonen ook een aantal eigen producten aan, variërend van servies en beddengoed tot vloeren en meubels.

Tweakers Pricewatch

Tweakers is er voor de echte techliefhebber die trends op de voet volgt, maar ook voor de oriënterende bezoeker die een aankoop overweegt, zoals een nieuwe laptop. De consument vergelijkt, bekijkt professionele testresultaten en leest gebruikerservaringen van verschillende laptops. Als de keuze is gemaakt, wil iemand wellicht weten waar deze het goedkoopst te krijgen is. De prijsvergelijker Pricewatch kan daarbij helpen. Van alle denkbare techproducten is hier te vinden tegen welke prijs en waar je ze kunt kopen. Zo wordt de bezoeker ook geholpen in aankoopadvies.

AutoWeek test & advies

AutoWeek is dé plek vol inspiratie en informatie over auto’s en alles wat bij autorijden komt kijken. Het merk is er voor de echte autoliefhebbers, maar ook voor mensen die op zoek zijn naar een auto. Advies is er onder meer in de vorm van uitgebreide tests, reviews, en een platform voor gebruikersreviews waar autobezitters hun ervaringen met een specifiek model kunnen delen. Daarnaast levert AutoWeek ook de Kentekencheck. Met het invullen van de Kentekencheck, een rechtstreeks af te nemen product, ontvang je een volledig rapport over de auto. Van technische gegevens, testverslagen van de AutoWeek-redactie en gebruikersreviews, APK-keuringen tot eventuele eerdere schades: alle beschikbare informatie zit in dit rapport. Naast de Kentekencheck kunnen bezoekers ook direct op zoek naar occasions aangeboden door samenwerkingen met partners.