magazines & SIM

Waar de makers hun publiek ontmoeten

Magazines

komen tot leven

​​​​​​​Honderdduizenden bezoekers worden jaarlijks geïnspireerd, vermaakt en geraakt tijdens de live-events van vertrouwde magazinemerken. Hét verbindende moment waarop lezers en redacties elkaar ontmoeten.

Libelle Zomerweek*

​​​​​​​Drie generaties op één event. Libelle komt tot bloei tijdens de Zomerweek. Mode, lifestyle, inspiratie, human interest: alles uit het magazine wordt doorvertaald naar dit zonnige dagje uit. Bezoekers ontmoeten hier vaste Libelle-columnisten, genieten van optredens, shoppen en eten als vaste prik een aardbeien-gebakje. Hier tref je naast vriendinnen ook drie generaties: de oudere doelgroep samen met de dochters. Die laatste groep komt inmiddels weer met hún dochters.

11 t/m 17 mei in EXPO Greater Amsterdam in Vijfhuizen

*vanaf 2024 wordt de Libelle Zomerweek de Zomerweek by Libelle & Margriet

vt wonen&design beurs

​​​​​​​Levensgrote inspiratiehuizen onder één dak.

Nergens ter wereld zijn zulke levensgrote inspiratiehuizen te zien als tijdens hét woonevent van het jaar: de vt wonen&design beurs in EXPO Greater Amsterdam. Georganiseerd door vijf titels van DPG Media, met in de voorhoede woonautoriteit vtwonen, versterkt door Eigen Huis & Interieur, Wonen Landelijke Stijl, Stijlvol Wonen en Ariadne at Home. Bezoekers die bezig zijn met nieuwe plannen voor hun huis vinden hier op meer dan 25.000 vierkante meter de laatste stijl, collecties en innovaties van veel woonmerken. Met de nieuwste toevoeging van Huis & Energie wordt nu ook ingespeeld op vragen en advies over duurzame woonoplossingen, zoals besparen op energie, isoleren en duurzaam verwarmen.

3 t/m 8 oktober 2023 in EXPO Greater Amsterdam

1992

TINA Festival

​​​​​​​Op jacht naar selfies met influencers. Voor veel jonge meiden is het Tina Festival hun eerste festival ooit. Vanaf een jaar of 7 komen ze met een ouder of verzorger, en vanaf 10 jaar met vriendinnen. Dat laatste levert ieder jaar huilende moeders op die euforische dochters uitzwaaien en overdragen aan de veilige armen van het Tina Festival. Op het terrein overheerst de kleur roze, zijn oudere meiden op jacht naar selfies met influencers en maken jonge meiden oneindig veel ritjes in attracties. En uiteraard valt er genoeg te doen en te shoppen. Niet alleen kinderen hebben de tijd van hun leven, bij moeders komt jeugdsentiment naar boven. Zij beleven Tina opnieuw, nu door de ogen van hun kinderen.

16 & 17 september in Attractiepark Duinrell

1991

Winterfair by Libelle & Margriet

Een wereld vol warmte en gezelligheid. ​​​​​​​De Winterfair, van origine georganiseerd door Margriet, wordt sinds 2023 verrijkt met Libelle. In deze nieuwe samenstelling wordt volop ingezet op een wereld vol warmte en gezelligheid, mét het keurmerk van de vertrouwde Libelle en Margriet. Workshops, shopping, kerstgerechten en optredens: voor de hele feestmaand december kan inspiratie opgedaan worden. Zo’n 50.000 Bossche bollen, 500 kerstbomen en 1 miljoen kerstlichtjes maken de winterse sferen compleet.

24 t/m 30 november in de Brabanthallen in Den Bosch

Marleen Staal (Flair):

“Parels mag je

overal laten schitteren”

Voor Marleen Staal, Chef Digital bij Flair en naar eigen zeggen een ‘data-gekkie’, is de samenwerking tussen de DPG Media-vrouwentitels en een sterke focus op digitalisering inmiddels vanzelfsprekend. “We maken zó veel goede content, het is zonde om die maar voor één titel te gebruiken. Natuurlijk zou je kunnen redeneren dat je jouw parels, de beste verhalen, voor je eigen titel wilt houden. Dat gebeurt ook als het blad nog in de schappen ligt, maar ook daarna blijven het vaak prachtige verhalen. Je moet vooral goed nadenken wanneer je zo’n artikel uitserveert.”

In de praktijk gaat de samenwerking al verder dan alleen de bovengenoemde vrouwentitels, zegt Staal. “Artikelen van Ouders van Nu over opvoeden en Veronica Superguide over entertainment zijn voor onze doelgroep vaak ook interessant. Bij Flair hebben we de menskracht niet om die verhalen zelf te maken. Met aanpassingen in beeld worden dergelijke verhalen ook bij ons zeer goed gelezen.”

En nee, er is niet voor elke doorplaatsing een aparte vergadering nodig. Staal: “Als we zien dat een artikel het erg goed doet, vragen we direct of we het mogen overnemen.” Voor redacties die zijn opgegroeid met ‘papier’ en concurrentie tussen titels, is de ‘deelmodus’ misschien even wennen, maar de nieuwe generatie heeft daar geen problemen mee, merkt Staal. “Vroeger moest je vooral beter zijn dan je buurman. De jonge generatie is veel meer van ‘sharing is caring’: parels mag je overal laten schitteren.”

Merel Schut (Margriet):

“Lezers willen gewoon goede verhalen”

Ook Merel Schut, coördinator online bij Margriet, ziet dat het ‘experiment’ om content te delen inmiddels is uitgegroeid tot innige samenwerking. Met de nieuwe website van Margriet (in januari 2022 gelanceerd) plus app is Margriet bovendien veel meer datagedreven geworden. “Op de redactie hangt een dashboard met onder meer het dagbereik en de goed scorende verhalen.”

Dat zijn niet alleen ‘eigen’ verhalen. Schut: “Nouveau heeft vaak heel persoonlijke verhalen die goed scoren bij onze 60+-doelgroep. En een artikel van Ouders van Nu over uitgebluste oma’s die moeten zorgen voor hun kleinkinderen scoort bij ons ook ontzettend goed. Dergelijke succesvolle verhalen jagen we nog eens extra aan met bijvoorbeeld pushberichten.”

Volgens Schut is er nog een wereld te winnen in de analyse waarom sommige artikelen het geweldig doen en andere minder. In elk geval is de tijd van ‘alles’ zelf willen doen niet meer van deze tijd. “Wij doen zelf nauwelijks iets aan spiritualiteit. Als we een interessant artikel van Flow zien, plaatsen we dat wel door, met daarbij keurig de vermelding dat het van Flow komt.” Levert dat geen vraagtekens op bij lezers? Schut: “Nee, wij horen daar geen enkele klacht of opmerking over. Lezers willen gewoon goede verhalen.”