Maga­zines

Eén groot warm bad

Joyce Nieuwenhuijs

(54), directeur Magazines

Overal zag ik fans van Libelle en Margriet genieten van een Bossche bol. Op het podium stonden hoofdredacteuren Hilmar Mulder en Helene van Santen te stralen. Het land mocht na de verkiezingen scherp verdeeld zijn, de Winterfair in de Brabanthallen was in november één groot, warm bad. Dik zeventigduizend lezeressen kwamen op bezoek, vaak in gezelschap van een dochter of een vriendin.

Met onze merken bereiken we iedere dag 1,2 miljoen mensen. Libelle is nog altijd het grootste mediamerk voor Nederlandse vrouwen. De teams achter onze magazines blijven innoveren en verbeteren, of het nu om events, sites, papier of organisatie gaat. Vijf jaar geleden was een samenwerking van Libelle en Margriet bijvoorbeeld ondenkbaar. Nu stonden de redacties zij aan zij op het eerste succesvolle event na de coronapandemie en organiseerden we met alle vrouwentitels een verkiezingscafé.

In een markt die onder druk staat, toonden we lef door gedurfde keuzes te maken. Voor ons was 2023 het jaar van krachten bundelen, digitaal versnellen en tegelijkertijd print koesteren.

Een kleine greep: door nieuwe en beter vindbare spelletjes in de Donald Duck-app ontstond veel meer interactie tussen het weekblad en de app. Om lezen te bevorderen, maakten we een makkelijk leesbare Libello voor mannen en we voegden een op AI gebaseerd astro-orakel toe aan de site. Of het nou gaat om al onze verslavende podcasts, video’s of de entertainment- en gezondheidscontent: wij zijn en blijven met stip nummer één in de markt. Met een stevige basis in print en een enorme stijging in digitaal bereik.

Entertainment

Totale oplage: 546.191

Kids

Totale oplage: 322.933

General interest

Totale oplage: 85.351

Voor liefhebbers en advieszoekers

Adil Bouchmal

(38), Directeur Strategie & Special Interest Media

Stel: je houdt van een mooi interieur en leest graag over woontrends en ideeën. Op vtwonen stuit je op een artikel van je favoriete styliste die met inspirerende foto’s en praktische tips laat zien hoe je de laatste trends eenvoudig thuis kunt toepassen. Je oog valt op een prachtige bijzettafel die perfect bij jouw bank past. Je aarzelt geen moment: je bestelt de tafel direct via de website.

Bovenstaand voorbeeld is illustratief voor de kracht van Special Interest Media (SIM) van DPG Media. De SIM-merken richten zich op het bedienen van consumenten binnen specifieke interessegebieden. Tweakers, vtwonen, AutoWeek, Ouders van Nu en De Ondernemer zijn al jaren dé autoriteit binnen hun respectievelijke domeinen. Ze bedienen enerzijds de liefhebber - die op zoek is naar het laatste nieuws, inspiratie en interactie - maar ook de advieszoeker die zich oriënteert op een volgende aankoop en op zoek is naar betrouwbaar advies.

In 2023 hebben we grote stappen gezet in het versterken van de positie van onze merken als autoriteit. Zo introduceerden we nieuwe redactionele formats zoals Beste Koopgids, hebben we geïnvesteerd in een compleet nieuw technologisch platform (Jupiter) en hebben we onze bestemmingen voor aankopen, zoals de Tweakers Pricewatch, verder verbeterd.

Het resultaat: we groeiden sterk in bereik en gebruik, wat laat zien dat
we met onze Special Interest Media-merken door de consument steeds beter worden gevonden.