Audio
&video

Als de aarde in Hollywood beeft...

Dirk Lodewyckx

(53), algemeen directeur entertainment

Al decennialang voorspelt men ‘The Big One’. De grote, allesverwoestende aardbeving aan de westkust van de Verenigde Staten. Maar de sjieke heuvels van Hollywood staan nog steeds glorieus overeind, al kregen ze in 2023 toch een ongeziene aardschok te verwerken. Figuurlijk dan, want de gevolgen van de digitale disruptie in de tv- en video-industrie was (en is) zo ingrijpend dat voor een gewone sterveling een dramatische verfilming in de stijl van The Day After Tomorrow nodig zal zijn om de impact te vatten.

De volledige economische onderbouw van Hollywood, dat jarenlang een toonbeeld was van stabiliteit, davert op zijn grondvesten. De figuurlijke ‘aardbeving’ werd door de analisten vervangen door het vriendelijke woord ‘consolidatie’... Maar de fusies van Disney en Fox, Warner en Discovery en Amazon en MGM zijn niets anders dan een darwiniaanse strijd van mediagiganten om te overleven.

Iconische tv-merken als ABC, CBS en NBC waren decennialang echte household brands voor miljoenen Amerikanen maar zijn vandaag verpulverd door fusies en overnames, en vervangen door big tech-merken (Netflix en Amazon Prime) en de samengesmolten studiomerken Disney+ en Paramount+. En die ‘+’? Wel, daarachter schuilen de restanten van wat vroeger mastodonten van mediamerken waren.

Uniek voordeel

Maar als de aarde beeft... in Hollywood, voel je die trillen tot in Vilvoorde en Hilversum. Want ook hier zijn (jonge) streamingdiensten de nieuwe spelverdelers. Ook hier zijn exclusieve, must-see-content, binge-worthy series en onuitputtelijke catalogi de nieuwe norm.

Gelukkig blijkt ons eeuwige nadeel - ons kleine taalgebied - nu een uniek voordeel te zijn. Zolang we uitmuntend blijven in lokaal entertainment en storytelling rond mensen van bij ons, brengen we must-see-content en is onze toekomst helemaal niet zo somber.

De hollywoodiaanse dramatiek wordt in de Lage Landen dan ook geruild voor nuchter ondernemen en strategisch overnemen. ‘Ondernemen’ om onze bestaande marktpositie via creatie en innovatie te transformeren. ‘Overnemen’ om schaal te bouwen en digitaal te investeren.

Dit jaar bestaat zowel VTM als RTL Nederland precies 35 jaar: twee iconische lokale televisiemerken. We kijken ernaar uit om VTM - en hopelijk straks ook RTL -­ glorieus te laten schitteren in de digitale wereld.